comment 0

Att berätta historia -er

Lesbias sparv dyker upp då och då i mitt minne
ty Catullus har skrivit om denne en dikt som jag kan.
Den har kvittrat i sekler i alla latinares sinne,
men snart rycker den eviga glömskan och tystnaden an.
Inför släktled som slutat förvalta sitt klassiska arv
moltiger Lesbias sparv.

Alf Henriksson, ur ”Sakta mak”, 1968

…historieskrivningen som förr i tiden närmast var en specialgren inom berättarkonsten, är numera vorden en vetenskap utan förbarmande. … Så kommer det sig att vaken skolungdom, som vet en del om Platons filosofi och de sociala förhållandena i Rom, inte nödvändigtvis har hört talas om kung Midas med åsneöronen … I själva verket torde de människor numera inte vara många som är i stånd att utan vidare uppfatta innehållet i en balett av Sternhjelm eller en tavla av Rubens.

Alf Henriksson, ur ”Antikens historier”, 1958
.

Klagomål från en gammal klassisist.

Man kan tillägga att oförståelsen också gäller Händels operor, Shakespeares dramer, och en hel del av 1800-talets poesi och bildkonst. Långt in på 1900-talet kunde man förutsätta att en bildad allmänhet kände till de gamla sagorna och myterna – nu verkar det som om denna sagoskatt försvinner in i glömskans dimmor. Och med dem riskerar också intresset för historia att försvinna – det är sorgligt. Man kan hävda att vi ska vara tacksamma för att man idag försöker lära barnen fakta och inte gammal nattstånden nationalromantik och falsk patriotism.  Jo absolut – men berättelserna är viktiga för att de förmår gripa tag i fantasien och sinnena. Bara man gör klart att det är sagor kan de få den viktiga funktionen att väcka och vidmakthålla intresse för att lära sig mera … och det är ju bra (nödvändigt).

En förtvival Xerxes uppe till vänster inser att han håller på att förlora slaget vid Salamis medan Themistokles stolt poserar som vinnare till höger. De nakna damer som passade på att ta sig ett bad under slaget gjorde nog en dumhet.

Blomsterbekransade spartaner förbereder sig för slaget vid Thermopyle - de är i alla fall nakna vilket torde vara det enda historiskt korrekta faktumet i bilden

Jag tror att intresset för  för historierna har en koppling till intresset för historia.

Varje tid berättar sina sagor – vem skriver sagorna idag? För att vi ska kunna bli klokare och genomskåda dem måste förbindelsen bakåt till de gamla finnas. Tyvärr verkar det vara tvärtom. Finns den vakna skolungdom kvar ”som vet en del om Platons filosofi och de sociala förhållandena i Rom”? Om inte riskerar en modern saga som filmen 300 från 2006 att stå oemotsagd. En film som använder slaget vid Thermopyle som en bakgrund för att på ett fruktansvärt enögt och ohistoriskt sätt demonisera den orientaliske kung Xerxes och heroisera den spartanske (läs västerländske) härföraren Leonidas. Parallellerna till vår samtid är uppenbar.

Aiskylos och Herodotos, som levde när det begav sig och märk väl var hellener skrev mer mångfacetterade porträtt av Xerxes. De demoniserade inte folken från öster utan var genuint intresserade. Vi tappar mycket om vi tappar dem – även om deras historier också var sagor, gav de oss sin samtids syn på perserkriget – det gamla kriget mellan öst och väst – och kan hjälpa oss att nyansera vår.

Xerxes själv får sista ordet, hans ”namnteckning” så som den huggits in i en stentavla i närheten av Hamadan:

Lesbias sparv då? – Inte kvittrade den för mig men googling gav ”Latinsk poesi”, Radius förl. 2009. På sid 4, en mycket ekivok, men ganska söt, dikt av Catullus:
.
Lilla sparv, du min flickas älsklingsfågel,
som hon leker med, håller i sitt sköte
eller retas med, räcker fingertoppen
för att picka på med den skarpa näbben,
i de stunder när hon, min ljusa längtan,
vill få njuta av lekfull ljuvlig glädje.
Vad vet jag, kanske dämpas hennes plåga
så att elden släcks ned i hennes hjärta.
Ack, om jag liksom hon fick leka med dig
skulle skuggorna i mitt inre skingras.
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s