comment 0

Till diktens, och läsarens, lov

Det är på dagen, på arbetstid, som vårt samhälle fungerar, bullrar och rör sig för full maskin, men händer det att poesin skildrar samhället tycks den oftare skildra det som är skymning och natt än det som är dag; det som är fritid och inte det som är arbetstid; det som är stillhet och inte det som är rörelse; det som är är avstannad bild och inte det som är är oavslutat skeende; det som kan omges med ett lyriskt skimmer, havet, skogen, slätten och stjärnhimlen kan omges med ett lyriskt skimmer; och inte det som ohämmat, oombett, fräckt tränger sig på.

Göran Palm är på jakt efter den moderna dikten, den som finns i sin tid och sitt samhälle, han är trött på den modernistiska. I den här brett svepande samlingen essäer och dikter, från femtiotalet till idag, visar han hur modernismen, som började i uppror mot allt tvång och alla regler, har byggt sina egna traditioner och att de är lika mycket fängelse och tvång för dagens poeter. Man har ”gått varvet runt” – och på vägen tappat lyrikläsarna.

Jag har inte läst färdigt, håller på. Ömsom stretande i brant uppförsbacke ömsom vilande i behagliga utförslöpor. GP kan vara en torrboll men också mycket spirituell och stimulerande.

Jag har arbetat mig igenom Det modernistiska arvet I om ”förmodernisterna” Mallarmé, Rimbeau, Beaudelaire, skumläste Det modernistiska arvet II om symbolister, expressionister, surrealister och gav upp i den annars säkert utmärkta essän om Ezra Pound. Det är ju svårt att läsa om poesi som man inte läst, insåg jag och lånade en liten hög diktsamlingar på biblan. Ändå kan jag se att han skriver med skärpa, passion och djup lärdom. – Den här boken kommer det att ta tid att bli färdig med.

Just som jag tycker att det är så träigt att det flisar sig mellan tänderna hittar jag viloplatser med vid utsikt: ett ljuvligt läsestycke som Evighetssinnet om Werner Aspenström, en skarpsynt text om Povel Ramel, en kommentar till hans egen dikt Själens furir som är så strålande rolig (GP är nästan bäst när han är humoristisk).

Göran Palm har ju också skrivit litteraturkritik i diktform – de två långa dikterna Besök hos diktens spärrvakt och Till versens lov finns med i sin helhet. Jag blir glad av att läsa blankvers, av någon anledning. I alla fall när den är så välskriven som här. Man gungar fram på den jämna rytmen, tvingas stanna upp vid något mycket medvetet takt-skutt eller en snillrik överklivning.  Lekfullare lyriklektion än Till versens lov finns inte:

Det här är blankvers, vet ni vad det är?
En tvåtaktsmotor god för fem slag raden
ett sladdbarn i famijen Jamb
som ännu inte lärt sig rimmets konst,

Ni undrar till exempel vad en jamb är?
Då ska jag ge er en privatlektion.
Det finns ju rytm i både språk och dans,
det går att skriva taktfast, och det går
att skriva ryckigt eller gungande,
i takt som marsch eller på glid som vals,
och jamben är en marschlik taktbeteckning.

Besök hos diktens spärrvakt är en svidande satir över den goda smakens tyranni; han är skoningslös mot tomma pretentioner, exklusivitet och elitism. Den är en programförklaring.

Jag tror inte på någon utveckling
i diktens värld, bara på återvinning,
en ständig växelsång genom historien
som då och då men sällan bryts av skred,
så modernismens kufiska idé
att göra skredet till institution
med hjälp av ständig formförnyelse,
med snabbförbrukning av uppfinnare
och drygt förakt för åtefinnare
med minneslösa skutt från ism till ism
som marknaden gör korta moden av,
framstår alltmer som ett försök
att göra poesin till tidens slav
genom att teknokratisera den.

Observera – Göran Palm är alls inte enögd, boken är samtidigt en djuplodande kritik av diktens avarter, en analys av varför läsarna alltmer sviker lyriken och (kanske just därför) en mycket kärleksfull hyllning till diktens förmåga att ta tag i oss, förklara världen och tiden för oss.

Jag fortsätter att läsa, återkommer kanske med någon mer reflexion.

Göran PalmTack, modernismen för den tid som varit, Karneval, 2007
Högström, Expr. , Petersen, HD

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s